Tieši un vienkārši.
Kaut kā pēdējā laikā ir tā
sanācis, ka pārāk daudz esmu pievērsies izglītības un tieši augstākās
izglītības jautājumiem. Dīvainākā un neparastākā lieta šajā kontekstā ir
uzzināt ka gandrīz ikvienam Latvju zemes iedzīvotājam par izglītību ir savs
viedoklis, kas protams atšķiras no kolēģa skatījumā. Kā jau parasti, tas otrs
neko nesaprot, neķer fišku un vispār viņš ir zemes, debess, saules, vēja, ķīļa,
vētras, druvietes, kalnkaziņa, pekauša, sapuvušā kapitālisma, imperiālisma,
sociālisma, kaucmindiešu (apnika, tālāk domājam paši un izvēlamies sev tīkamo) līdzskrējējs
un atbalstītājs. Tāpēc, naivs cilvēks būdams, nolēmu paskatīties uz
pamatcipariem un to ko piedāvā excelis.
Visi grafiku skaitļi ir no
Centrālās statistikas pārvaldes mājas lapas vai EUROSTAT. Atvainojos, ja
nejauši esmu pārkāpis kaut kādas man nezināmas regulas, direktīvas un
normatīvos aktus, kas regulē cienījamo organizāciju ciparu izmantošanas
autorību. Savukārt pats nepretendēju ne uz kādu autorību, tiesībām un
blakustiesībām – ņemiet ko un kā gribiet un dariet kas jums ienāk prātā.
Mans pienesums ir noformējums,
sakārtošana kaut kādā secībā, atsevišķos gadījumos īpatsvaru ierēķināšana (uz
IKP, uz akadēmisko personu vai kā savādāk), bet šeit uzreiz gribu teikt, lai
man „nepiešūtu” kādu no birkām apzināti centos neizmantot IZM, AIP, AIKNC, KIC,
KAC, BRIC, IDRIT, VAI, KOCIN un citu organizāciju datus, vai veikt kādus
komplicētākus aprēķinus. Protams skaistāki un krāšņāki zīmējumi izdaiļotu
dzīvi, bet vēlāk vajadzētu taisnoties par to, ka pie mums Latvijā 20 nu gluži
nav tas pats kas 20 kādā citā zemē. Nu ko ņemiet par labu.
Pirmā daļa - cilvēciskā
Sāksim ar to ko mēs ieliekam
sistēmā, ko sauc par izglītību un kas ir noticis pēdējos gadu desmitos. Un tas
protams nav cilvēks, bet gan izglītojamais un akadēmiskais personāls.
..., bet noticis ir tas ka
pirmsskolas līmenī ir stabils pieaugums (kāpēc?, lai skaidro demogrāfi),
parējās grupas samazinās, augstākā izglītība – mīlīga „kaķa mugura” jeb lēnām
atgriežamies pagājušā gadsimta beigās, bet izglītojamo skaits 4.līmenī sakrīt
ar izglītojamo skaitu 6.līmenī.
Tie paši cipari, tie paši līmeņi
un tie paši izglītojamie, bet proporcijās. Te jau mīlīgs „kaķa vēderiņš”.
Nākošajā solī mēģināsim šo to
salīdzināt, savietot un visādi citādi modificēt informāciju, bet, atkārtoju,
gandrīz neko nepārrēķinot t.s. atstājot „plikus ciparus”.
Salīdzināsim institūciju skaitu,
izglītojamo skaitu (pēc to „sugām”) un akadēmisko personāla skaitu. Un kas mums
sanāk? Kopējais izglītojamo skaits samazinās, personisko līdzekļu „ieguldījums”
arīdzan, institūciju skaits nemainīgs, bet faktiski sasniedzot lielāko to
skaitu.
Paskatīsimies no citas puses uz
šiem pašiem cipariem. Protams un saprotams, ka institūciju skaita palielinājums
samazina izglītojamo skaitu gan vidēji vienā institūcijā, gan arī uz vienu
akadēmisko personu. Un tendence ir lejupejoša.
Tajā pat kontekstā arī studentu
skaitam uz 10 000 iedzīvotājiem ir līdzīga tendence.
Dažādi izmērot studentu un
akadēmiskā personāla skaitu (absolūtos lielumos) arī nekas nemainās. Protams,
ja neskaita „dižķibeles” iecirsto robu daiļajās līkņu muguriņās, bet tāda jau
tā „dižķibele” mums bija.
Un mazliet pamodificējot varam
paskatīties arī no šāda rakursa... . Ir vietas, kurās „dižķibele” cērt robus un
parasti tie ir cilvēki jeb akadēmiskais personāls.
Arī studentu skaita izmaiņas
augstskolās un koledžās ir tādas kādas tās ir.
Gratulācija un gradulācija arī uz
to pusi...
Vai pamanījāt, kas ir kopīgs
visām līknēm? – to „pēdējo gadu grieznīši” ir lejupvērsti izņemot institūciju un akadēmiskās personāla skaits.
Ko tas nozīmē un kādas tam ir un būs sekas – domājiet paši, interpretāciju ir
jūsu pašu roku darbs ;-) . Nosauksim šo efektu par „ķepiņas uz leju, astīte
augšā”.
Ir vēl viens cipars, līknis, kas
pēdējo divu gadu laikā „padlēcās”. Kaut gan tā palēkšanās ir nosacīta, bet
tomēr uz mācību gada sākumu tiekam uzņemti, bet gratulāciju un gradulācija
(skat. augstāk) neiestājas. Iespējams ka tas kaut ko nozīmē? Pagaidām nosaukšu
šo efektu par „virtualizāciju” jeb „iekšā ir, bet ārā nenāk”. Lūgums nejaukt ar
„virtulizāciju”, „vitrazāciju”, „vitrozāciju” vai pat „virtuvizāciju”.
Mazliet paskatoties uz šo
jautājumu no citas puses – kāda ir gratulācijas/gradulācijas vecumstruktūra,
zinātkārs pētnieks varētu iegūt šādas bildes. Studentu skaita proporcijas
faktiski ir nemainīgas, bet gratulēti un grādoti tiek jaunie censoņi – ko tas
nozīmē? Atkal neteikšu, bet vienkārši piefiksējām, ka 2012.gadā gratulācijas
ātrums palielinās par vairāk nekā 10% personai
līdz 25.g. strauji ienākot darba tirgū ;-). Un protams būs taisnība tiem, kas
teiks ka nekorekti ir salīdzināt mācību gadā uzņemto skaitu ar grādošanu, kas
īstenota kalendārā gada laikā. Par atvainojos, vairāk tā nedarīšu.
Studentu skaita (kopējā)
sadalījums pa tematiskajām grupām arī varētu būt pārdomu un diskusiju tēma
ilgiem un gariem vakariem. Lielā sarkanā sociālo zinātņu līnijas mērvienības ir
uz labās skalas, citādi mēs neredzētu visas pārējās līknes.
Pilna laika studijās arī kaut kas
līdzīgs (šeit visas grupas uz vienas skalas)
Un tas kas vieniem pārsteigums,
iespējams citiem – likumsakarība jeb kas notika ar mūsu nepilna laika
studējošiem. Sacīsim vienkārši – samazinājās, strauji un epohāli. Interesanti
ka citās valstīs krīzes laikā tā kā vairāk mēģina mācīties vai armijā dienēt. Mūsu
zemē, krīzei cērtot, nepilna laika studējošais dodas cīņas laukā un cērt pretī.
Kas teica ka tikai Čeļābinskā ir skarbi ļaudis, arī Latvijā.
Ja tikām galā ar ķermeņiem, tad
nākošajā sadaļā, klasiskas politikas plānošanas tradīcijās, vajadzētu tā kā
paskatīties uz naudu. Un arī šeit, neiesim iekšā augstākās sfērās, bet
skatīsimies t.s. „bebru dambju” pamatus. Un „dambja pamatā” vispirms jau
vajadzētu paskatīties uz šo pēdējo grafiku un nākošo un iztēlē salīdzināt
nepilna laika studējošo skaitu ar to personu skaitu, kas mācījās par
personīgiem līdzekļiem. Iespējams, ka vērīgākais pamanīs zināmu sakritību.
Iespējams, ka krīzes laikā vienkārši nebija „liekas naudas” uz rokām par ko
mācīties, it īpaši tiem, kuri – nepilna laika un tātad arī daļēji strādāja.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru