Revolucionāras pārdomas karstā
vasaras naktī Ladogas (tpu! Ķīšezera) ezera apkaimē.
Neapšaubāmi jebkuras attīstības
politikas izvērtējumam ir tieša līdzība ar dilemmu, par ko jāizšķiras jauniem
un ne tik jauniem vecākiem sastopoties ar mūžseno izaicinājumu - mazgāt nosmulējušos mazuli. Vienkāršāk un ātrāk protams ir nomazgāt, bet taisīt jaunu – patīkamāk. Līdzīgas sajūtas rodas ik
reizi, kad sastopos ar kādas „vecās” politikas izvērtējumu, šajā konkrētā
gadījumā – Politikas plānošanas sistēmas attīstības pamatnostādnēm jeb PPSAP. Dokumenta aktīvās dzīves
laiks strauji tuvojas izskaņai, kas paredz lemšanu par tā turpmāko likteni. Šķiet
ikviens, kas šajā jomā nav pirmgadnieks, ir iesaistīts vai bijis iesaistīts tā
izstrādē, pielietošanā, novērtēšana ir savs viedoklis un risinājuma
piedāvājums. Nepalikšu malā un piedāvāšu savu skatījumu.
Nepārstāstīšu attīstības
politikas plānošanas pamatus un principus, kas un kā to regulē normatīvi, kas
un par ko atbild, jo ir pārliecība ka lasītājiem to vajadzētu zināt. Arī
terminoloģijā centīšos izmantot jēdzienu – attīstības politika (zinot ka tas
tiek lietots arī citā kontekstā). Tāpēc izpildot pusnakts solījumus ķersimies
vērsim pie ragiem.
Kāpēc? Man šķiet, ka mērķis ir palielināt valdības attīstības politikas
vērtību, uzticamību, svaru, leģitimitāti un nozīmību mūsu visu ikdienas
dzīvē. Valdības politika (rīcībpolitikas vai attīstības politikas nozīmē) tiek
pausta ar valdībā (t.i. Ministru kabinetā) apstiprinātu dokumentu starpniecību,
tādējādi – jo vērtīgāks (satura un izstrādes procesā kontekstā) būs attīstības
plānošanas dokuments, jo lielāka būs valdības „politiskā” vērtība (vismaz šajā
aspektā) un cilvēku ticība valdības darbam.
Kas būtu jādara, lai vērtība
palielinātos? Lūk piedāvātās tēzes, kas formulētas jautājumu veidā.
1) Vai
nepieciešams noteikt, ka attīstības politiku konkrētā jomā, nozarē vai
jautājumā ierosina valdības vadītājs (Ministru prezidents) Ministru kabinetā ierosinot
pieņemt lēmumu par attīstības plānošanas procesa uzsākšanu konkrētā nozarē,
jomā vai problēmjautājumā? Vai Ministru prezidents ir tā amatpersona, kas
izstrādāto attīstības plānošanas dokumentu iesniedz Ministru kabinetam
izskatīšanai, apstiprināšanai un lēmuma pieņemšanai?
2) Vai
ministrijas, pašvaldības, valsts un pašvaldību iestādes, pilsoniskās
sabiedrības organizācijas, valdības partneri, uzņēmēju asociācijas, reģionu
pārvaldes, Saeimas deputāti, politiskās partijas, fiziskas personas un citas
šeit neminētas vienības ir līdzdalības partneri vienotā attīstības politikas
izstrādes procesā? Vai visas augstākminētās institūcijas sniedz informāciju,
ekspertīzi, zināšanas, redzējumu, pierādījumus, viedokli, nostāju un savu
izpratni par pirmajā punktā uzrunāto jautājumu?
3) Vai
nav tā, ka pirmajos divos punktos minēto procesu starpnozaru ekspertu grupas
ietvaros organizē (vada un finansē) augstākā, par attīstības politikas
plānošanu atbildīgā, iestāde? Vai Ministru kabinets nosaka pirmajā punktā
ierosinātās jomas vai nozares politikas izstrādes vadlīnijas un galvenās
nostādnes? Vai par attīstības politikas izstrādi atbildīgā iestāde konsultējas
ar Saeima atbildīgajām komisijām un izzina politisko spēku nostāju? Vai
augstākā par attīstības politikas plānošanu atbildīgā iestāde var pieņemt
lēmumu par dokumenta formu (balstoties uz pirmajā punktā ieskicētiem
uzstādījumiem)? Vai augstākā par attīstības politikas plānošanu atbildīgā
iestāde organizē politikas izstrādes procesu, kas sastāv no šādiem posmiem – a)
izpratnes par situāciju noskaidrošana un diskusiju dokumenta sagatavošanas, b) institucionālās
līdzdalības organizēšana un problēmas aptvēruma noteikšana, c) dokumenta
saturiskā (risinājumi un to izmaksas novērtējums) izstrāde, d) Saeimā
pārstāvēto politisko spēku informēšana par paredzētajiem risinājumiem e) izpildes
uzraudzība un f) sasniegto rezultātu izvērtēšana?
4) Vai
ikvienam attīstības plānošanas dokumentam ir autors (idejas karognesējs?), kurš
ir nozares, jomās autoritāte, līderis, ar labu reputāciju un ietekmi (lai arī
ko tas nozīmē)? Vai autors vienmēr ir Latvijas pārstāvis?
5) Vai
attīstības plānošanas dokumenta (pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā)
pavadošos dokumentus, proti, a) līdzdalības (konsultāciju) apkopojumu t.sk.
diskusijas ar Saeimas atbildīgajām komisijām, politiskajiem spēkiem, citus
protokolus, b) ietekmes (ex-ante) izvērtējumu, c) ekonomisko, sociālo,
ilgtspējas un cita tipa analīzi, d) neatkarīga eksperta novērtējumu (peer –
review), e) attīstības politikas ieviešanas plānu un f) mazākuma ziņojumu ar
partneru būtiskiem iebildumiem sagatavo atbildīgā institūcija? Vai ietekmes izvērtējumu un citus līdzīgus
pasākumus var īstenot arī pilsoniskās sabiedrības organizācijas,
privātpersonas, zinātnes institūcijas un valdības partneri pēc atbildīgās
institūcijas pieprasījuma?
6) Vai
valdības vadītāja ierosinātas, iesniegtas valdībā lēmuma pieņemšanai un valdībā
apstiprinātas attīstības politikas ir tikai un vienīgi starpnozariskas? Vai
citā kārtībā sagatavoti dokumenti ir institūciju iniciēti problēmas
uzstādījumi, pierādījumi, situācijas vērtējumi, ziņojumi, u.t.t., var izmantot kā
paskaidrojošu informāciju valdības vienotas attīstības politikas izstrādē un
pieņemšanā?
Tagad mēģināšu saprotami
izstāstīt ko nozīmē šie revolucionārie ierosinājumi.
Pirmkārt, tas nozīmē, ka
attīstības politika ir visas valdības kolektīva atbildība, bet par kuras
virzību tieši atbild valdības vadītājs, savukārt pārējie ministri līdzdarbojas
kopīgā procesā. Ministri neiesniedz politikas plānošanas dokumentus. Tātad, tiek piedāvāta maiga valdības darba
centralizācija.
Otrkārt, procesu organizē atbildīgā iestāde un tā ir atbildīga
ne tikai attīstības politikas izstrādi, bet arī tās „tehnisku noformēšanu” t.i.
līdzdalību, diskusijām, sadarbību, ieviešanas plānošanu un ietekmes
novērtēšanu, tādējādi de-politizējot šo jomu. Ministriju idejas, prioritātes un
risinājumi netiek pretnostatīti, bet organizēta līdzdarbība. Tātad, tiek piedāvāta labāka koordinācija.
Treškārt,
ikvienam dokumentam ir karognesējs (ne vienmēr politiska persona) kam ir
autoritāte Latvijā (nu labi, par šo pasmaidīju). „Karognesēja” institūts
nenozīmē ka tieši šī persona ir izstrādātājs, bet vairāk kā idejas publiskā
seja, valdības politikas skaidrotājs un tulkotājs. Tātad, tiek piedāvāta labāka ticamība valdības politikai.
Ceturkārt, ja
pamanījāt, tad ne velti arī šīs tēzes sagatavoju jautājuma formā, jo tas ļauj
noskaidrot viedokli, izzināt arī citus risinājumus. Ikviens jautājums, ko Jūs
komentāros pievienosiet arī var būt sākotnējās situācijas izzināšanas sastāvdaļa.
Šāda pieeja attīstības plānošanas sākumposmā ir atvērtāka un samazina kļūdu
iespēju dokumenta izstrādes gaitā. Vienā publikācija redzēju šāda tipa
jautājumus uz 30 lappusēm. Tādējādi vēlējos pierādīt, ka jauna pieeja politikas
plānošana nav reķešzinātne vai cīņa ar mežacūkām. Tātad, tiek piedāvāta informētāka līdzdalība plānošanas procesā.
Piektkārt,
šāda pieeja nojauktu sadarbības barjeras starp ministrijām un ekspertiem(nu labi,
par šo arī pasmaidīju). Iespējams lielākais ieguvums būtu ekspertīzes politikas
plānošanas jomā koncentrācija un attīstības plānošanas dokumentu tipu un veidu
samazināšana precīzi līdz vienam tipam – attīstības plānošanas dokumenta, ko
ierosinājis ir valdības vadītājs, kuru atbalstījusi valdība, kuru izstrādājuši
eksperti (tātad iekļaujas fiskālā telpā) un kura izsekojamību nodrošina
augstākā iestāde (track&trace princips attīstības politikas plānošanā). Tātad,
tiek piedāvāta profesionalizācija un
pārmantojamība.
Viss augstākminētais ir autora
personiskais viedoklis, kas izteikts no brīvas gribas, nepiespiests, klimatisko
apstākļu neietekmēts, absolūti subjektīvs un, cerams, veselā saprāta ietvaros.
Viss teiktais nav saistāms ar autora iepriekšējo, esošo un nākamajām darba
vietām. Autors nepastāv uz savu ideju autorību, privāttiesībām, blakustiesībām,
citām tiesībām par kurām viņš varētu zināt vai arī nezināt. Rakstīšanas laikā
nav cietis neviens lidonis, kustonis, nav izmantots arī bērnu darbaspēks. Autors nepārstāv kādu jau esošu, topošu vai iecerētu politisko spēku vai organizāciju, apvienību, biedru grupu vai kustību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru